Wat is ACT?​

Ik ervaar ACT als een onuitputtelijke schat aan tools en inspirerende metaforen. Tijdens mijn sessies inspireren kinderen me steeds weer tot nieuwe beelden en werkvormen. Een fantastisch ACT-pretpark – met piekertreinen, boze botsauto’s, bewonderbomen en angstrollercoasters – vormde zich in mijn hoofd waar ik kinderen in mijn praktijk mee naartoe neem. Hoewel we op school alles leren over de werking van het menselijk lichaam, leren we weinig of niets over hoe we onze geest gezond en flexibel kunnen houden… Daarom wens ik elk kind en elke jongere een ACT(4kids) traject toe.

ACT is een recente ontwikkeling op gebied van psychotherapie. Het heeft als doel om op een flexibele en werkbare manier om te kunnen gaan met de problemen die op je pad komen (Acceptance) terwijl je blijft investeren in de dingen die er voor jou toe doen (Commitment). ACT richt zich op gezonde coping en bevordering van het welzijn en de kwaliteit van het leven.

In ACT staan 6 processen in de kijker. Hoe meer je die processen onder de knie krijgt, des te veerkrachtiger en psychologisch flexibel je in het leven staat.

In het ACT4kids-model van psycholoog Monique Samsen worden die 6 processen vertaald naar universele, begrijpelijke en tot de verbeelding sprekende figuren en metaforen.
Het kruispunt uit het ACT4kids-model wordt ingezet om in en uit te zoomen op lastige situaties en om vanuit dat ander perspectief bewuster keuzes te kunnen maken.
Afhankelijk van de leeftijd van het kind/jongere wordt het ACT4kids model meer of minder ingezet.

ACT biedt heel bevattelijke oefeningen, metaforen en begrippen die de persoonlijke, emotionele ontplooiing helpt groeien en psychologische flexibiliteit bewerkstelligt. Het is inzetbaar

  • Als therapeutisch traject bij hulpvragen zoals angst, piekeren, faalangst, gedragsproblemen, zingevingsvragen, motivatieproblemen…
  • Als traject om je kind veerkrachtiger en flexibeler in het leven te leren staan. Een kadootje van onschatbare waarde voor je kind.
  • ACT biedt ook tools om jezelf en elkaar beter te leren begrijpen, begripvoller met elkaar om te gaan en minder impulsief/agressief te communiceren en handelen in het gezin, op school en in de maatschappij.

elecat-voorl-logo