Voor wie?
Kinderen (8-12)
Geraak je wel eens helemaal ontmoedigd of verdrietig als je een opmerking krijgt? Zit je hoofd soms veel te vol om rustig te slapen? Ben je soms zo boos dat je bijna ontploft? Of is die vervelende buikpijn weer van de partij?
Vanaf 8 jaar doet het vergelijkend denken zijn intrede. Kinderen richten zich steeds meer op de buitenwereld en gaan zich daarmee vergelijken en zich daaraan meten. Dat brengt heel wat gevoelens met zich mee waardoor onzekerheid, verdriet of frustraties ontstaan. Wanneer daar ook nog eens ernstige hobbels op de weg bijkomen (bv bij verlies, echtscheiding, pestproblematiek…) kan een kind helemaal overspoeld geraken door moeilijke gevoelens.
Bij ‘Elephants and Cats’ gaan we die gevoelens erkennen en herkennen. We leren dat moeilijke gevoelens erbij horen en hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze niet in de weg staan voor wat we graag willen in ons leven. We gaan aan de slag met gedachten, gevoelens, behoeften en sensaties en leren onszelf beter kennen.
Jongeren (12-17)
Kan je niet ophouden met piekeren? Voel je je onzeker en vind je het moeilijk om je stem te laten horen? Voel je je vaak schuldig? Heb je wel eens het gevoel dat niemand je begrijpt? Erger je je vaak aan anderen of aan jezelf?
Al deze gevoelens zijn menselijk. Maar ze kunnen je ook heel erg blokkeren om jouw weg te vinden, om jouw pad te volgen, om te groeien tot wie je bent. Als je daar bovenop ook nog moet omgaan met tegenslagen die op je pad komen, kan je helemaal de weg kwijt geraken. Je voelt je letterlijk verloren.
Bij ‘Elephants and Cats‘ gaan we op zoek naar jouw eigen koers. We gaan op zoek naar datgene waarvoor jij staat en dat wat eigen is voor jou. We leren onszelf zo goed kennen dat we echt kunnen ‘intunen’ bij onszelf. We onderzoeken wat er in de weg zit om jouw koers te houden en wat jou kan helpen op jouw koers.
Jongvolwassenen (17+)
Heb je wel eens twijfels over wat je echt wil gaan doen in je leven? Krijg je jezelf niet gemotiveerd? Mis je structuur in je leven? Heb je wel eens het gevoel dat je echt niet goed bezig bent en zou je wel eens helemaal opnieuw willen beginnen? Heb je moeite om los te komen van je ouders?
Hoewel jij je eigen bergen moet beklimmen en je je eigen pad moet vinden, kan je misschien wel wat hulp gebruiken. Want omdat ik een andere berg aan het beklimmen ben, kan ik van op mijn berg dingen zien op jouw berg die je zelf niet kan zien. Samen kunnen we gemakkelijker tot inzichten komen. En dan kunnen we met kleine maar concrete stappen een proces in gang steken dat leidt tot meer voldoening of een waardevoller leven.
Studiecoaching
Tijdens mijn jarenlange ervaring als leerlingenbegeleider in de middelbare school, bouwde ik verschillende op maat gemaakte trajecten uit rond studiecoaching. Voor kinderen met leerstoornissen is immers een heel andere studie-aanpak vereist. In een 8-tal bijeenkomsten werk ik gepersonaliseerd rond volgende zaken:
– Hoe kan ik me concentreren?
– Hoe kan ik mezelf motiveren?
– Hoe kan ik mezelf organiseren?
– Welk leertype ben ik?
– Samenvatten en mindmappen
– Visueel geheugen versterken en brain games
– Faalangst
– Concrete studietips
Dit traject wordt aangepast per leeftijd. Een studietraject kan niet los gezien worden van het welbevinden. Daarom is het tijdens zo’n traject soms noodzakelijk om een stuk socio-emotionele coaching te integreren.